Můj největší nepřítel: jojo-efekt

_DSC0106new

Nikdy jsem se nemusela nějak extrémně hlídat v tom, co jím. Dobře, je pravda, že nikdy jsem nebyla zrovna hubeňour, ale byla jsem celkem spokojená. Dávala jsem si, na co jsem měla chuť, v ničem se nějak moc neomezovala a když jsem se dostala na kritickou hranici váhy, tak jsem šla párkrát cvičit nebo vysadila na pár dní sladkosti a váha byla v normálu. Můj pohyb se skládal z běhání na přednášky nebo na kafíčka, z občasných výletů a z tancování na koncertech:) prostě žádný stres. Loni jsem ale nastoupila do svýho prvního opravdickýho zaměstnání na plný úvazek a poprvé jsem pochopila, jaký je to mít sedavý zaměstnání. Pohodové pravidelné snídaně, obídky s kolegy (hurá na páteční řízek) a odpolední káva a dortík se na mě začaly pomalu ale jistě projevovat. Došlo to do fáze, kdy jsem se už nemohla ani vidět. Řekla jsem si, že je načase se sebou začít něco dělat a o svoje zdraví a tělo se mnohem víc zajímat. Přeci jen už nejsem nejmladší…:-) A tak jsem v lednu začala.

Pustila jsem se do diety s Mačingovou (vše o ní se můžete dočíst v článku zde) a začala se postupně víc kamarádit se sportem, začala chodit 2x týdně do fitka, hlídala si přísun vitamínů a po dlouhodobým rozhodování se i po osmi letech odhodlala vysadit antikoncepci. Chtěla jsem být prostě zdravá a necpat do sebe žádnou chemii dostat se celkově do normálu. (a vůbec toho rozhodnutí nelituju!)

Vypadalo to nadejně, měsíční dieta ale skončila a já se velmi nenapádně začala vracet do starých kolejí, opatrně, ani nevím jak, ale ty pracně vydřený 4 kila dole byly zpět. Myslela jsem, že se to mně nestane, ale i mě potkal ten známý jojo-efekt. Stačí se pár dní nehlídat a člověk přijde o všechno, o co se tak snažil:-( Pořád jsem si říkala, že přeci nebudu celý život držet dietu a že to s pohybem půjde samo. Tak jsem chodila cvičit častěji a začala i makat doma. Ale ne a ne něco shodit. Zkusila jsem návod kolegyně z práce – za dva dny kilo dole a do týdne zase všechno zpět. Začala jsem si říkat, že už jsem asi moc stará a že už asi jen tak hubená nebudu. Ty depky, kdy každý ráno lezete na váhu a chcete, aby se ta prokletá ručička hnula dolů aspoň o desetinky, asi většina z vás zná. Je fakt, že jsem se dostala do fáze, kdy jsem vlastně začala být vlastním tělem docela posedlá. Pořád jsem zkoumala, zda mi někde něco nepřečuhuje, jestli se mi něco klepe, jestli vlastně hubnu nebo zase přibírám. Zda se už konečně vejdu do těch starých kalhot. Pořád jsem chtěla změnu, ale nevěděla, co mám vlastně jíst a jak mám efektivně cvičit. A tak se často stalo, že jsem hřešila, protože už mi přišlo, že ani nemá cenu se snažit, vždyť stejně nikdy nezhubnu a ty chutě byly nesnesitelný.

Naštěstí ale mamka domů přinesla rozepsaný jídelníček od její trenérky ve fitku s tím, že do toho jde a jestli se chci přidat. Nejprve jsem měla tisíc výmluv, ale když jsem viděla, jak mamka v prvním týdnu zhubla, rozhodla jsem se připojit. Ve dvou se to přece lépe táhne. A ta zázračná dieta se jmenuje sacharidový vlny. První dva týdny byl speciálně sestavený jídelníček na pročištění organismu a přípravu na samotný vlny. Pak jsme nastoupily na ně. Je to třítýdenní cyklus, kdy se každý den navyšuje množství sacharidů, který ten den sníte. Má to za výsledek až neobyčejně efektivní spalování tuků a ne pouze sacharidů. Tyto třítýdenní cykly se pro větší efekt drží třikrát za sebou. Nám to tedy vychází až do léta.

My máme za sebou první měsíc, já jsem zatím zhubla 3,5 kg a mamka 5,5 kg. Nesnažte se ale být závislí na vážení (já jsem!:-D) protože váha mi neustále stoupá a klesá, důležitý je sledovat pokrok hlavně v tom, že je vám volnější oblečení, líp se vám funguje a dýchá, cítíte se lehčí. Já na sobě vidím konečně rozdíly, takže jsem se trošku uklidnila. Je ale pravda, že o víkendu občas zhřeším, roztrhl se totiž pytel s oslavama, narozeninama, svatbama a mně je líto o všechno přijít. Naštěstí mi to vždycky vychází na den, kdy můžu nejvíc sacharidů, tak to pak není taková katastrofa. Nicméně pro opravdu velký efekt to chce být na sebe přísný. Když máte veliký chutě (těch se určitě nezbavím, protože sladký je moje závislost a radost!:-D tak si můžete dopřát třeba müsli tyčinku, hodně mi pomáhá i rozmíchaný čokoládový protein v mléce, zbaví mě potřeby sladkýho. Ale někdy bych se nejradši vrhla na čokoládu a celou ji snědla..:D Jsem člověk co opravdu miluje jídlo, takže je to pro mě hodně těžký, proto se každý úlet snažím kompenzovat cvičením a pohybem. A taky se učím si nic nevyčítat, protože psychika dělá hrozně moc. (Ještě mi to ale moc nejde.) A jde přece hlavně o to se cítit dobře. Je to ještě běh na dlouhou trať než se dostanu tam kde toužím být, tak mi držte palce a třeba se připojte!

Připojuju pro zajímavost jídelníček na 1. týden. Kdyby vás to zajímalo víc, dejte mi vědět do komentářů a napíšu vám i zbylé dva týdny.

Výhoda tohoto režimu je, že nemám hlad, jím menší porce 5x denně, takže máte určitou pravidelnost, která mě osobně hodně vyhovuje, nejste přejedený, není vám těžko. Mně osobně se líp pracuje, funguje, přemýšlí. Po každém měsící máte povolený jeden Cheat day, já ho měla o víkendu a vůbec mi neudělal dobře. Už nesnesu mastný a nezdravý jídlo a budu se snažit vydržet u tohodle způsobu stravování, který mi prostě vyhovuje na trávení a fungování.

Jídelníček 1. týden:

1.+2. Den = 50 g sacharidů 3. den = 100 g sacharidů
Snídaně: 3 vaječné bílky Snídaně: 3 vaječné bílky
Svačina: 30 g protein Svačina: 30 g protein
Oběd: 100 g kuřecího masa Oběd: 100 g kuřecího masa, 1/3 sáčku rýže, 1ks zeleniny
Večeře: 100 g kuřecího masa, 1 ks zeleniny Večeře: 100 g kuřecího masa, 1/3 sáčku rýže, 1ks zeleniny

4.den = 150 g sacharidů 5. den = 200 g sacharidů
Snídaně: 3 vaječné bílky Snídaně: bílý jogurt + 50 g cornflakes
Svačina: 30 g protein, 2 ks rýžový chlebík Svačina: 30 g protein, 2 ks rýžový chlebík
Oběd: 100 g kuřecího masa, 1/3 sáčku rýže Oběd: 100 g kuřecího masa, 1/2 sáčku rýže, 1 ks zeleniny
Večeře: 100 g kuřecího masa, 1/3 sáčku rýže Večeře: 100 g kuřecího masa, 1/2 sáčku rýže, 1 ks zeleniny

6. den = 250 g sacharidů 7. den = 200 g sacharidů
Snídaně: bílý jogurt + 50 g cornflakes, banán Snídaně: bílý jogurt + 50 g cornflakes, jablko
Svačina: 30 g protein, 5 ks rýžový chlebík Svačina: 30 g protein, 5 ks rýžový chlebík
Oběd: 100 g kuřecího masa, 1/2 sáčku rýže Oběd: 100 g hovězího masa, 1 větší brambor, 1 ks zeleniny
Svačina: 30 g protein, jahody Svačina: 30 g protein, banán
Večeře: 100 g krůtího masa, 1/2 sáčku rýže, 1 ks zeleniny

Večeře: 100 g kuřecího masa, 1/2 sáčku rýže, 1 ks zeleniny

* Jednotlivý maso se může střídat (hovězí, vepřové, králík..) lze vyměnit za ryby, luštěniny, dodržet gramy